Særlig teateroplevelse for eleverne på Strandparkskolen

13 okt 2023 09:53

Strandparkskolen var inviteret til ballet i Det Kongelige Teater. Skolen er en specialskole for børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.

Eleverne fra Strandparkskolen havde en oplevelse lidt ud over det sædvanlige, da de så pixiforestillingen ”Prinsessen på ærten” - en ballet til børn baseret på H.C. Andersens eventyr i Det Kongelige Teaters Operahus.

Skoleleder Torben Bo Højman Jensen var med i Operaen, og var positiv over oplevelsen
 - Vi ønskede at give eleverne en anderledes og unik oplevelse, som de sjældent er en del af. Musik, mimik, bevægelser og dans er med til at forstærke sanserne hos børnene. Og vi oplevede en nysgerrighed og koncentration, som normalt ikke kan holdes så længe. Nogle dansede sågar med.

I foråret 2022 foretog Det Kongelige Teater et pilotstudie med henblik på at starte et partnerskab og samarbejde med specialskolerne i Københavns Kommune. Ønsket er, at elever på disse skoler får de samme tilbud og muligheder som skolebørn i de almindelige folkeskoler.

Teaterchef Kasper Holten fortæller
-Det er en væsentlig kerne i vores børnestrategi, at Det Kongelige Teater skal være noget for alle børn, og det ønsker vi at tage alvorligt. Vi sætter derfor stor pris på samarbejdet med specialskolerne, så vi som kulturinstitution kan blive klogere på, hvordan vi er relevante for elever på specialområdet.

Forestillingen var én ud af fire forestillinger, der opføres for specialskoler i uge 39.

Skoleleder Torben Bo Højman Jensen er begejstret over, at det Kongelige Teater også tænker på at lave tilbud til børn og unge, der har nogle andre behov og derfor kræver nogle lidt andre rammer. Han fortæller om samarbejdet:

- Jeg har tidligere og i anden sammenhæng haft et godt samarbejde med Det Kongelige Teater gennem flere år, hvorfor jeg tillod mig at udfordre dem, om hvorfor de ikke havde et skoletilbud som kunne rumme vores børnegruppe. Det er dejligt at vi gennem flere møder og drøftelser har kunne finde en form og ramme, hvor skoletilbuddet nu også kan passe ind til os.