Generel information om skolen

Om skolen – fakta og profil
Strandparkskolen er en af Københavns Kommunes specialskoler for elever med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser under Folkeskolelovens § 20 stk. 2. Skolen ligger i Område Valby-Vesterbro-Kgs. Enghave på en stille villavej i et naturgrønt område omkranset af Valbyparken. Skolen er en 1-plans skole med lyse, rummelige og inspirerende læringsmiljøer både inde og ude.

Skolens kerneopgave
Strandparkskolen understøtter barnets potentiale for mest mulig positiv indflydelse på eget liv.
Til at understøtte denne kerneopgave arbejdes der ud fra et værdigrundlag, der skal sikre retning og mulighed for opfyldelse af visionen, som et fælles mål for alle ansatte på Strandparkskolen. Strandparkskolen ønsker, at ligeværdighed og tillid skal være bærende værdier i mødet med elever og forældre. Det vil komme til udtryk i, at der udvises empati og respekt samt ved at lytte og være åben såvel som troværdig og tydelig i kommunikation og samarbejdet. Strandparkskolen ønsker at være en dynamisk arbejdsplads, der er fleksibel, innovativ og sætter udvikling på dagsordenen. Der ønskes en arbejdsplads, der tilbyder tryghed ved at sikre åbenhed og ligeværdighed i bevægelse mod ny viden og forandringer. Strandparkskolen er kendetegnet ved medarbejdernes engagement og ansvarlighed, som kommer til udtryk ved et ligeværdigt samarbejde, der er præget af arbejdsglæde, tillid og passion. Alle faggrupper er vigtige, og alle faggruppers kompetencer er i spil for at nå det fælles mål.

Skolens særlige fokusområder
Strandparkskolen er et helhedstilbud med skole og KKFO. En skarp adskillelse mellem skole og fritidsdel medfører ofte en kunstig opsplitning af børns hverdag. Med helhedstilbuddet forsøges at mindske opsplitningen mellem skole og fritid. Skole og KKFO er et bygningsmæssigt og ledelsesmæssigt fællesskab. Vi har valgt en organisationsform, hvor undervisningsmæssige og pædagogiske aktiviteter i et stort omfang koordineres og integreres med henblik på etablering af et sammenhængende pædagogisk tilbud, som bygger på de fordele og muligheder, der ligger i en tværfaglig indsats. Samarbejdet lærere, pædagoger og pædagogmedhjælpere imellem er med hensyn til indhold, metode samt brug af kommunikationssystemer fuldt koordineret. Skolen har 95 elever, 30 lærere, 33 pædagoger og 21 pædagogmedhjælpere ansat. Alle lærere, pædagoger og medhjælpere arbejder i tværfaglige teams omkring 12 klasser og samarbejder dagligt med fysioterapeuter, psykologer, tale/hørerlærere og ergoterapeuter fra Børnecenter København. 7
Strandparkskolen er en specialskole med en stærk specialfaglighed omkring inklusions- og relationsarbejdet samt oparbejdelsen af socialkompetencer i elevgruppen. Skolen arbejder målrettet på at højne elevernes faglige resultater, og skolen arbejder ligeledes målrettet på at være med til at udvikle dataværktøjer til at måle disse resultater. For at understøtte processen har vi i ledelsen en ambition om at udvikle en ledelsespraksis, hvor vi i højere grad er involveret i det enkelte barns udvikling. En faglig ledelse, som kan støtte op om teamets arbejde og sikre, at alle elever hjælpes til at blive så dygtige, som de kan. Ledelsen indtager en større og mere direkte rolle i forhold til udvikling af læring, og dette vil ske som en vekselvirkning mellem team og medarbejder med ledelsen som facilitator, observatør og sparringspartner. Skolens ledelse består af skoleleder, pædagogisk leder med souscheffunktion og pædagogisk leder med KKFO-lederfunktion.